EllenKarin

Alla inlägg under mars 2011

Av Ellen Hörnell - 31 mars 2011 16:00


Sigrids hemlighet


Av: Karin Whalberg

345 sidor


Jag har läst en bok som heter "Sigrids hemlighet"

Den handlar om Sigrid som är 12 år och lever i början av 1000-talet. Sigrid lever ett mycket bra liv på den stora gården Östergård med sin mamm, pappa och lillebror Östen. Hon älskar att väva fina bonader i sin mammas väv bod. men så en dag när hon är ute och letar efter Östen händer något förskräckligt som helt förändrar henne. 

 Tiden är inne för Sigrid att gifta sig. Hennes pappa har lovat bort henne till en mycket förmögen man på en gård mycket långt bort. Detta är Sigrid inte så förtjust i men hon har inget att säga till om.

Man får följa Sigrids kamp i ett liv på 1000-talet genom både sorg och skratt.

Själv tyckte jag att boken var riktigt bra. Jag är förstås ganska fäst vid böcker som utspelar sig långt bak i tiden, men den är skriven på ett mycket bra sätt för att få läsaren att slungas in i berättelsen och är med i karaktärernas liv. 

Dock blev den sämre mot slutet och den hoppade i berättelsen mer på sluter

Mycket bra bok som jag rekomenderar!


Jag ger den          

  

Av Ellen Hörnell - 31 mars 2011 15:49

I morgon är det fredag!Veckan har verkligen gått fort, men det är bara bra :) Jag har kommit hem från skoan för en stund sedan. Torsdagar är ändå ganska slappa. Ingen matte eller no. Bara språk, svenska, engelska och So och långa håltimmar. Förstår inte varför man tyckte att håltimmar var så kul i sjuan. Det är bara långtråkigt...

I morgon är det bad på gympan vilket jag tycker är superkul! Förstår inte riktigt varför så många inte tycker om det. Jag trivs som en fisk i vattnet kan man kanske säga

 

Annars händer det inte så mycket. Sitter och tittar runt på olika bloggar och lite annat.

Jag har tänkt att jag ska lägga ut lite boktips eftersom jag läser väldigt mycket. Jag kommer skapa en kategori som kommer heta boktips tror jag :)

  

Kram!

 

  

Av Ellen Hörnell - 30 mars 2011 18:39

Jag fryser alltid om fingrarna när jag suttit en stund vid datorn. Förstår inte riktigt varför, Aja.

Idag har det varit riktigt fint väder sol och fint :) Trodde jag när jag åt frukost i morse. Men när jag kom ut var det visserligen sol men fy så kallt. Blev varmare under dagen som tur var :)

Detta blir ett ganska kort inlägg för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om XD Har i varje fall precis gjort spanska läxan och ska snart ge mig på engelskan. 

Har ni tänkt på vad ljust det har blivit ute? Jag tycker att det är elt underbart men jag har lite svårt att vänja mig vid det i början. Nu är klockan 19:00 och det är ljust ute. Solen har inte ens gått ner! Det känns som om klockan är 5. Som i går när jag skulle laga kvällsmat så tänkte jag att jag skulle sätta i gång i god tid. jag trodde inte att klockan var så mycket och så plötsligt var klockan kvart i sju. Då fick jag snabba mig :)

Ni får en liten bild också :)

 


Var så god! :)


Av Ellen Hörnell - 29 mars 2011 21:48

Då har tisdagen redan gått förbi. Det går fort när man har roligt, haha. Men dagen svepte förbi i varje fall. Tycker att det var nyss som jag vaknade XD

Räknade ut i dag i skolan att det är 48 skoldagar kvar till sommarlovet. Det låter faktiskt inte så hemskt. Om man räknar alla dagar inklusive lov och helger så blir det 80 dagar vilket inte låter lika kul. Så vi säger 48 XD

I eftermiddags spelade jag på musikskolan och det gick också bra! Får inte glömma att fråga honom om att jag vill börja spela piano och hur jag skö göra för det nästa gång:)


Nu ska jag sova gott 


Kram! 

Av Ellen Hörnell - 28 mars 2011 18:54

Fy vad klantig jag är! Jag hade mängder av bilder på kameran, över 300. Många från i går när vi var på utflykt. Så nu när jag kom hem stoppade jag in sladden i daton men jag tryckte inte på ladda ner. Men jag trodde det så jag raderade alla bilder på kameran.  

Dagens lära läxa: Titta alltd på datorn så att bilderna ligger där innan du raderar dem på kameran   


Annars har denna dagen varit förvånandsvärt bra! Jag tycker att jag varit glad och positiv hela dagen. Tycker inte att jag brukar vara det på måndagar men men.

Efter skolan skulle jag ta en spruta på vårdcentralen. Är inte speciellt rädd för sprutor. Tycker att det är bättre att ta en spruta än att bli sjuk. 

Tänkte lägga upp lite bilder som jag tog ute nyss. Men som sagt har jag raderat dom. Smartis!

Aja, nu glömmer vi det och går vidare helt enkelt. Kommer ta många bilder framöver ändå.

Kram!

Av Ellen Hörnell - 28 mars 2011 17:41

 

Mitt tävlingsbidrag hos vicktoriasdiiary med tema Vår/sommar och jag tycker att denna bilden är väldigt vårig :)

Av Ellen Hörnell - 27 mars 2011 21:39

Tjaba!

Ska alldeles snart gå ut i köket och spela yatzy (stavning?). Men kände för att skriva lite här :)

När vi kom hem fick jag sådan lust att baka så det blev fram med reseptböcker och titta igenom. Det finns så mycket gott som man vill baka men man kan ju inte baka allt på en gång. Speciellt läskad blev jag när jag tittade i min chokladreceptbok. Den dreglar man över när man läser i den. Det kan jag lova. 

I vajre fall så blev det vaniljbullar till slut och de blev hur smaskiga som hellst.

Får gå ut i köket nu :)

Kram!


Av Ellen Hörnell - 27 mars 2011 16:10

Hej!

Vi har varit ute på en härlig utflykt till Matorpsfallet i dag. Det var jättehärligt men blåsigt och lite kyrligt i luften, speciellt på hemvägen. Matorpsfallet ligger på Kinnekulle och är ett ganska litet vattenfall på sommaren, men nu på våren är det ganska mycket vatten i fallet och superfint! Både vatten och is om vart annat. :)

Självklart hade jag med mig kameran och knäppte av några bilder :)

     


Kram!

Rösta!

Hur hittade du min blogg?
 Rampljuset
 Hajpa
 Facebook
 Fick reda på bloggen genom dig
 Slumpade blogg
 Sökte
 Länk från annan blogg
 Övrigt

INFO!

Det är helt förbjudet att kopiera någon av mina bilder på denhär bloggen! (C)

Tack!

Detta är jag :)

Fundersam över något?

12 besvarade frågor

Vad är klockan?

Ritat

 

Kategorier

Foton från i år

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Gå hit!

Detta har hänt senast

Arkiv

Gångna år

Alla mina söta besökare ^^

Sök i bloggen

icon

Följ mig :)


Ovido - Quiz & Flashcards